Nepsyhelppi

Ammattilaisten kokoamia ohjeita, neuvoja sekä konkreettisia toimintaideoita tukemaan neuropsykiatristen haasteisteiden kanssa painievien opetukseen ja arkeen. Kasvattajalle pieni vaiva voi olla monen lapsen ja nuoren oppimisen tai ehkä koko elämän kannalta suuri helpotus.


Voit lähettää kysymyksiä aiheeseen liittyen. Lähetämme sinulle vastauksen sähköpostiin, jos täytät sähköpostikentän. Vastaukset julkaistaan myös sivustolla. Moniin kysymyksiin vastaus löytyy jo alta, joten tarkistathan vanhat vastaukset ensin. 


Kysymyksiä ja vastauksia


ADHD-lapsellani on todettu masennus ja nyt tilanne on lähtenyt käsistä. Hän vain huutaa ja heittelee tavaroita. Kouluun en ole häntä saanut lähtemään. Pitääkö minun tehdä lastensuojeluilmoitus, vai mistä apua?

Hei, lastensuojeluilmoituksella on sanana ikävämpi kaiku, kuin se todellisuudessa on. Kyseessä on huoli-ilmoitus, eli ilmoitus lapseen kohdistuvasta huolesta. Sen voi tehdä myös omasta lapsesta, kun apua tarvitsee. kouluikäisen lapsen kohdalla myös kouluun on hyvä olla yhteydessä. Yhteisillä ratkaisuilla voidaan kouluun lähtemisen kynnystä yrittää madaltaa. Masennusoireet ovat myös syy hakeutua lääkärin vastaanotolle joko päivystyksen tai kouluterveydenhuollon kautta. Aggressiivisessa kohtaamisessa lapsen kanssa suuttuminen ja huutaminen eivät yleensä auta. Syliin mahtuvan ja siinä viihtyvän lapsen voi ottaa polvelle ja rauhoitella. Isompien kavereiden kohdalla yleensä itse annan muutaman minuutin rauhoittumisaikaa sekä lapselle että itselle, ennen kuin yritän selvittää tilannetta puhumalla. Tietenkin muiden ihmisten turvallisuus on myös huomioitava. 


Nepsy-oppaassa luki: "pilkotut ohjeet". Mitä tämä tarkoittaa?

Monia lapsia auttaa ohjeiden pilkkominen. Pilkkomisella tarkoitetaan ohjeen jakamista pienempiin osiin. Esimerkiksi käsien pesun voi jakaa: kääri hihat, laita hana päälle, kastele kädet, ota saippuaa, hiero se käsiin, huuhtele kädet, ota yksi käsipaperi, kuivaa kädet siihen, sulje hana samalla paperilla, laita paperi roskikseen, laske hihat. Pilkotuista ohjeista voi myös piirtää kuvat. Pilkkomista voi tarkentaa todella pieneksi tarvittaessa ja jättää myöhemmin vähän isommiksi paloiksi, kuten kääri hihat, kastele kädet, laita saippua, huuhtele, kuivaa, laske hihat.


Kuinka ollaan nätisti?

- Ole sitten nätisti, sanotaan lapselle monesti ennen lähtöä. Monille lapsille tämä ohje ei tarkoita mitään. Eikä tarkoita aikuisellekaan. n tarkemmin määritelty ja ehkä kehottava kieltävän sijasta. Aikuiselle ohjeeksi, valitse todennäköisin tai pahin käyttäytymisen muoto, jonka nätisti olemisella haluat kieltää. Esimerkiksi, kaupassa saa puhua vain hiljaisella äänellä. Kävellessä pitää pitää kädestä kiinni. Kylässä pitää sanoa kiitos. 


Lapsiryhmämme huone sijaitsee pitkällä käytävällä, jossa juokseminen aiheuttaa vaaratilanteita, kuinka lapset saisi olemaan juoksematta?

Juoksemisen keskeyttämiseksi, "älä juokse", on huono käsky. Parempi on kehottaa kävelemään. Ennaltaehkäisemiseksi juoksukielto on aika toimimaton. Hyviä vinkkejä on erilaiset esteradat, ruutuhyppelyt, viivat, joita pitkin voi liikkua tai joihin ei saa osua. 


Lapsi ei suostu syömään, mitä teen?

Aika monimuotoinen kysymys, kun taustat eivät ole tiedossa. Syömään pakottamista ei enää suositella. Jos ongelma on kotona, niin syömisrytmistä voi vähän tinkiä ja syökää, kun tulee nälkä. Herkkujen syömistä välipalana kannattaa välttää. Jos ongelma on koulussa tai päivähoidossa, jossa ruokarytiin ei voi vaikuttaa, niin positiivisen kautta. Eli kannustusta ja positiivinen huomio pienestäkin maistamisesta. Se on tietenkin helppo täältä sanoa. Aistiyliherkkyystapauksissa voi yrittää siirtää ruokapaikan jonnekin rauhalliseen ja hajuttomaan paikkaan. Voi yrittää tehdä sopimuksen, mitä ruokia ei tarvitse syödä. Eiköhän kaikissa paikoissa onnistu yksi allerginen lisää kalakeittopäivänä tms. Ruuan laittaminen kauniisti lautaselle saattaa auttaa myös. Syömishäiriön kanssa painiessa edelliset ohjeet voi unohtaa. Silloin on pakko syödä ja juuri ne määrät, joita lääkäri tai ravitsemusterapeutti on määrännyt ja siitä ei neuvotella.


Kuinka saada lapsi istumaan paikallaan koulussa?

Hyvä kysymys. On paljon apuvälineitä kuminauhoista erilaisiin liikkuviin istuintyynyihin. Jos isoin ongelma on paikallaan pysymisen vaikeus pulpetissa, niin ongelma on enemmän meidän aikuisten. Mitä, jos matematiikan tehtävät ovat urheilukentän laidoilla, tarinan saa kuunnella lattialla maaten ja kirjaa voi lukea vaikka pulpetin alle tehdyssä majassa. Toisille lapsille paikallaan pysyminen on kaiken energian ja keskittymisen vievä toiminto. Oikeiden asioiden opiskelu jää helposti toissijaiseksi. Meidän kasvattajien on syytä priorisoida, mitä asiaa milloinkin halutaan opettaa eniten.