vk 11 Räjähtävä Reino
#tunteet #hermostuminen #tarina #keskustelu
OHJAAJA LUKEE:
Tarina herkästi räjähtävästä Reinosta
Mä oon Rauha ja istun luokassa tässä edessä ja keskellä, jotta opettaja huomaa aina, kun viittaan. Luokkakuvassakin istun edessä ja keskellä, mutta se johtuu siitä, että kohta käynnistyvä pituuskasvuni on vielä odottavassa tilassa. Me ollaan Reinon kanssa luokan lyhyimmät, mutta Reino ei olisi suostunut tulemaan kuvaan, jos ei päässyt takariviin. Onneksi hänellä oli pystyyn kammattu tukka, joka näkyy hienosti kuvassa.
Reino on meidän luokan ja ehkä koko koulun paras hermostumisessa. Meistä on hauskaa, kun saamme koko luokka kokeilla kaikkia uusia juttuja. Eilen opettaja oli käskenyt meitä nimeämään tunteemme. Reino oli nimennyt tunteensa Kaarle Kustaaksi Ruotsin kuninkaan mukaan. Välitunnilla Reino oli liukumäen päällä joutunut jonottamaan ja odottamisessa hän ei ole vielä kovin hyvä. Sieltä korkealta hän karjui, että Kaarle Kustaa tulle, niin kovaa, että kaikki kuulimme sen pihassa. Tunteiden nimeäminen kannattaa. Rehtorikin ryntäsi koulun portille tuijottamaan tielle muiden opettajien kanssa. Nimen käyttäminen tunteista kiellettiin heti seuraavalla tunnilla. Rehtori oli kuulemma hyvin pettynyt meihin. Teimme hänelle kortin, jossa hänelle oli piirretty kruunu ja Ruotsin lippu käteen.
Seuraavaksi piirsimme liikennevalot. Vihreään ympyrään piti piirtää ilme, josta näkee, että on hyvä mieli. Keltaiseen ilme, josta huomaa, jos suuttumus on tulossa. Punaiseen se ilme, josta huomaa, että on vihainen. Sitä käyttämällä voisimme huomata, missä mennään. Reino lupasi kyllä suuttua ilman liikennevalojakin niin hyvin, että opettaja huomaisi sen. Opettaja sanoi, että harjoitus on häntä varten. On omituista, että opettaja halusi itsestään kaksikymmentä liikennevaloa. Emme keksineet mikä ilme opettajalla olisi vihreässä valoon, mutta palautimme tunnin päätteeksi punaiset ympyrät opettajalle, joihin olimme piirtäneet hänet.
Seuraavalle tunnille tuli koulupsykologi. Hän sanoi, että opettaja oli kertonut tunteiden kanssa olevan ongelmia. Psykologi kysyi, olemmeko me huomanneet sellaista. Viittasin tietenkin heti.
— Pitäisikö meidän tehdä hänelle liikennevalot kaikista tunteista, eikä vain siitä, kun hän suuttuu, ehdotin. Se oli kaikkien mielestä hyvä ehdotus, paitsi psykologin. Hän sanoi, että opettaja kyllä tunnistaa omat tunteensa. Olimme kaikki todella yllättyneitä kuinka nopeasti opettaja oli parantunut. Ehdotin kolminkertaista hurraa huutoa opettajan parantumiselle. Kesken huutamisen psykologi sanoi, että tunneasialle oli kyllä tehtävä jotain. Reino lupasi hermostua, jos opettaja ei paranisi uudestaan nopeasti. Ehdotin, että opettajan kannattaisi nimetä tunteensa ja välttämään Ruotsin kuninkaallisia, ettei rehtori pety. Ehkä rehtorikaan ei ole hyvä odottamisessa ja hänkin hermostuu helposti. Hän on ehkä koulun toiseksi paras suuttumaan.
— Opettajan kannattaa valita vaikka lemmikin nimi, sen muistaa paremmin, ehdotti Tiina.
— Pitää kysyä rehtorilta pitääkö se koirista, innostui Martti. Psykologi ei sitä kyllä kuullut, kun oli lähtenyt käytävään.
Hetken päästä opettaja palasi luokkaan. Taputimme hänelle, kun hän oli ilmeisesti parantunut jälleen. Lähdimme syömään. Koulun ruokalassa salaattiin oli taas sotkettu kaikki asiat sekaisin. Reino meinasi hermostua siitä kolmannen kerran tällä viikolla.
— Onko nyt punainen valo? opettaja kysyi rauhallisesti. Huolestuimme välittömästi, että opettaja ei taaskaan tunnistanut tunteitaan. Ehkä hermoromahdus oli lähellä ja yhden salaatin takia. Välittömästi menimme Reinon kanssa koulun keittäjän luokse ja kerroimme, että opettaja oli salaatin vuoksi ihan hermoraunio.
Seuraavalla viikolla kaikki salaattitarvikkeet olivat omissa kulhoissaan. Oli se hyvä, että Reino meinasi suuttua, niin saatiin opettajan hermoromahdus parannettua. Se on kyllä kaikkien etu, että Reino on niin herkkä räjähtämään.
Kysymyksiä
1-2-luokkalaisille:
- Mistä tulit iloiseksi tarinassa?
- Mistä huomaat itse, jos meinaat suuttua?
- Mitä teet, jos huomaat tulevasi kohta vihaiseksi?
- Mikä oli tarinan opetus?
3-6-luokkalaisille:
- Mitä tarkoitetaan tunteiden nimeämisellä oikeasti?
- Miksi oma suuttumus pitäisi tunnistaa ajoissa?
- Miten suuttumuksen tunteen voi pysäyttää?
- Mikä oli tarinan opetus?
7-9-luokkalaisille
- Mikä on vaikeaa tunteiden tunnistamisessa ja mikä helppoa?
- Miten negatiivisia tunteita voi lieventää?
- Millä keinoilla suuttumusta tai ärtymystä voi käsitellä?
- Mikä oli tarinan opetus?
2. asteen opiskelijoille
- Mitä ohjeita antaisitte tarinan opettajalle?
- Miten negatiivisista tunteista voi päästä yli?
- Millaisia ongelmia voi seurata, jos negatiivisista tunteista tulee voimakkaita?
- Mikä oli tarinan opetus?