vk 37, interaktiivinen tarina yksinäisestä sudesta

11.09.2023

#tarina #ongelmanratkaisu #osallisuus #yksinäisyys

TARINAN JUONI ETENEE LUOKAN PÄÄTÖSTEN MUKAAN. KAPPALEET ON NUMEROITU. ÄÄNESTYSTULOS RATKAISEE, MINKÄ NUMEROISEEN KAPPALEESEEN LUKIJA SIIRTYY.

OHJAAJA LUKEE:

Tänään tehtävämme on auttaa yksinäistä sutta pärjäämään uudessa koulussaan. Luin tarinaa ja te saatte päättää, miten tarina etenee, joten kuunnelkaapa tarkasti.

1.

Kännykästä kuului pirahdus. Se oli merkkiääni. Peliaika oli päättymässä. Susiemo koputti oveen.

– Joo joo, vastasi susi edelleen tietokoneruutua tuijottaen. Kohteliaasti hän sanoi kuulokkeiden takana Minecraft-pelikavereilleen heipat ja sulki koneen. Keittiössä susiemo istui vakavana.

– Sain uuden työpaikan, mutta se on aika kaukana. Meidän pitää muuttaa, selitti hän niin rauhallisesti kuin vain pystyi.

– Mitä, muuttaa? karjui susi. Se oli kamalin ajatus ikinä. Kaikki kaverit ja koulu ja kaikki muukin pitäisi jättää.

Susi keksi nopeasti vain kaksi keinoa saada emo muuttaman suunnitelmiaan. Joko hän laittaisi kaikki neuvottelutaitonsa peliin ja perustelisi muuton olevan huono ratkaisu. Toinen vaihtoehto on järjestää itku-potku-raivarikohtauksen, josta susiemo varmasti tajuaisi, kuinka huono asia muutto on. Mutta kumman hän valitsisi.

Nyt on ensimmäisen äänestyksen paikka. Äänestämme viittaamalla, valitseeko susi neuvottelun vai raivokohtauksen. Nosta käsi ylös, jos valitsisit neuvottelun (äänestys) ja sitten käsi ylös, jos raivari on parempi vaihtoehto (äänestys).

(Siirry kohtaan äänestystuloksen mukaan.

Neuvottelu 2

Raivari 3)

2.

Neuvottelu on hyvä menetelmä, silloin aikuisetkin saattaa tajuta asioita. Susi istui rauhallisesti tuoliin, otti ryhdikkään asennon, veti syvään henkeä ja aloitti.

– Minusta tuntuu aika pahalta, kun… ja susi puhui rauhallisesti ja neuvottelevaan sävyyn varmaan puoli tuntia vetämättä edes happea välissä. Susi perusteli kaverisuhteidensa tärkeyden ja emo ymmärsi. 15 minuuttia lisää peliaikaa päivää, mutta muutto pysyi voimassa. Ei muuta kuin pakkaamaan.

(siirry kohtaan 4)

3.

Raivokohtaus on suden tavoista ilmaista tunteitaan. Nyt harkitusti hän veti keuhkot täyteen happea ja ulos puhalluksella aloitti karjumisen. Hän heittäytyi maahan mahalleen, potki ja hakasi nyrkeillä lattiaa.

– Minä en muuta. En muuta, olivat ainoat selkeät sanat itkun ja huudon seasta. Emosusi suhtautui asiaan hyvin rauhallisesti ja määräsi suden huoneeseensa pakkaamaan. Mitään muutosta ei taaskaan tullut aikaiseksi, vaikka itku-potku-raivari oli täydellinen suoritus. Kummallista.

(siirry kohtaan 4)

4.

Ensimmäinen koulupäivä uudessa koulussa. Mikään ei voisi olla jännittävämpää? Pelkkiä vieraita tyyppejä, eikä yhtään voisi tietää onko ketään sellaista, joka tykkää samoista asioista. Onkohan koulukirjatkaan samoja ja mitä, jos susi ei enää olisikaan luokan paras Minecraftissa? Pelaakohan kukaan uudessa koulussa edes sitä? Jännittyneenä susi istui tyhjään pulpettiin ja tuijotteli muita oppilaita. Suden harmaa turkki poikkesi muiden koululaisten ulkonäöstä kovin. Palokärkien punaiset päälaet erottuivat eturivistä, takana ketun oranssin karvapeitteen kruunasi vitivalkoinen hännänpää ja mikä näky oli, kun riikinkukot levittivät pyrstönsä opettajan astuessa luokkaan. Susi tunsi itsensä hyvin erilaiseksi. Susi mietti kuumeisesti, kannattaisiko hänen pyrkiä näyttämään yhtä värikkäältä kuin uudet luokkakaverit vai tyytyisikö hän vanhaan tyyliinsä, josta itse piti kovasti?

Äänestetään tästä. Kenen mielestä kannattaisi yrittää pukeutua samalla tavalla muiden kanssa? (äänestys) Entä, kenen mielestä oma tyyli on parempi säilyttää? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Tyylin vaihto 5

Oman tyylin säilyttäminen 6)

5.

Seuraavana päivänä susi oli pukeutunut kaikista värikkäimpiin vaatteisiin, joita vain oli kotoa löytänyt. Siinä oli sellainen värien kirjo, jota kukaan ei voinut olla huomaamatta. Sudesta vaatteet tuntuivat ikäviltä päällä ja aina luokan peilin ohi kulkiessa hän itsekin pelästyi väriloistoa. Kaikki tuijottivat sutta luokassa. Riikinkukot olivat selvästi luokan suosituimpia. Olivathan he edelleen komeita kirjavissa sulissaan, mutta sudella oli paljon enemmän värejä vaatteissaan. Riikinkukot eivät katsoneet sutta kuitenkaan ihaillen vaan kulmat kurtussa ja nokkarypyssä halveksuen. Ainut hymyilevä uusista luokkakavereista oli kettu. Seuraavalla välitunnilla susi päätti hankkia ystävän, mutta pitäisikö valita nuo selvästi kaikkien ihannoimat riikinkukot ja lyöttäytyä heidän porukkaan vai olisiko hymyilevä kettu paras vaihtoehto?

Tehdään äänestämällä päätös suden puolesta. Kenen mielestä riikinkukkoihin kannattaisi tutustua? (äänestys) Entä, kuka kannattaa kettuun tutustumista? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Riikinkukot 7

Kettu 8)

6.

Seuraavana päivänä susi astui luokkaan yhtä harmaana kuin ennenkin. Vaikka hän oli epävarma, mitä muut hänestä ajattelisivat, tuntui harmaa turkki mukavalta päällä. Ihana olla oma itsensä. Toivottavasti uudet luokkakaverit olisivat niin viisaita, etteivät ajattelisi hänestä pahaa hänen pukeutumisensa vuoksi, vaan tutustuisivat häneen muuten. Riikinkukot vaikuttivat kovilta tyypeiltä, heihin olisi kiva tutustua paremmin. Harmi vain, etteivät he kiinnittänyt suteen mitään huomiota. Sen sijaan takarivin hiljainen kettu hymyili kauniisti. Seuraavalla välitunnilla susi päätti hankkia ystävän, mutta pitäisikö valita nuo selvästi kaikkien ihannoimat riikinkukot ja lyöttäytyä heidän porukkaan vai olisiko hymyilevä kettu paras vaihtoehto?

Tehdään äänestämällä päätös suden puolesta. Kenen mielestä riikinkukkoihin kannattaisi tutustua? (äänestys) Entä, kuka kannattaa kettuun tutustumista? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Riikinkukot 7

Kettu 8)

7.

Riikinkukot seisoskelivat koulun nurkalla ja röhönauroivat toistensa jutuille. Susi kierteli ensin kauempana ja siirtyi vaivihkaa lähemmäksi ryhmää. Kettu istui keinussa ja hymyili edelleen. Vaikutti ihan kivalta tyypiltä, mutta ei se kuitenkaan riikinkukkojen ystävyyttä voittanut. Susi oli päässyt jo ihan piirin reunalla ja yritti tervehtiä muita. Kukaan ei ensin reagoinut mitenkään, mutta lopulta susi sai riikinkukkojen huomion. Yksi riikinkukoista katsoi ovelasti sutta ja iski samalla silmää muille riikinkukoille.

– Jos sä haluat kuulua meidän porukkaan, niin sun pitää ansaita sun paikka. Sun pitää koulun jälkeen heittää kivellä opettajan ikkunaan.

– Mutta, ikkunahan voi mennä rikki. Tai mitä mä sanon, jos jään kiinni, sopersi susi.

– Mitä siinä nyt voisi tapahtua? Vai, etkö uskalla? nauroivat riikinkukot yhteen ääneen.

Taas on aika äänestää. Kenen mielestä suden kannattaisi heittää kivi ikkunaan, jotta pääsisi mukaan porukkaan? (äänestys) Ja kenen mielestä, ei missään nimessä kannata lähteä mihinkään typeryyksiin mukaan? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Heittää kiven 9

Ei heitä 10)

8.

Välitunnilla kettu istui keinussa yksin. Susi kulki ensin kauempana ja hivuttautui pikkuhiljaa lähemmäksi. Susi huomasi riikinkukot naureskelemassa koulun nurkalla, mutta päätti mennä juttelemaan ketulle, koska tämä oli edes hymyillyt hänelle.

– Moi, sanoi susi hennolla äänellä.

– Moi, vastasi kettu, haluatko keinua? Susi istui viereiseen keinuun ja potkaisi vauhtia.

– Haluisitko pelata mun kanssa Minecraftia koulun jälkeen? susi ehdotti ketulle.

– En mä pelaa, mun mielestä se tylsää. Mä maalaan, haluaisitko sä tulla mun kanssa maalaamaan tänään?

Siinäpä hankala tilanne sudelle. Pitäisikö pelata koneella vanhojen kavereiden kanssa, vai valita uuden kaverin kanssa uusi harrastus, vaikka maalaaminen ei ollut kyllä suden lempijuttuja. Äänestetään siitä. Kenen mielestä vanhojen kavereiden kanssa pelaaminen olisi parempi vaihtoehto? (äänestys) Kuka kannattaa ketun kanssa maalaamista? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Vanhat kaverit ja konepelaaminen 11

ketun kanssa maalaaminen 12)

9.

Koulun jälkeen susi seurasi riikinkukkolaumaa opettajan talon luokse. Kavereiden painostuksesta hän valitsi pienen kiven maasta ja epäröiden heitti sen ikkunaan päin. Joko voimaa ei ollut tarpeeksi tai kivi oli liian pieni, koska ikkunaan asti se ei lentänyt. Susi ei päässyt tilanteesta kuitenkaan niin helpolla. Hän valitsi hiukan isomman kiven ja sinkosi sen opettajan ikkunaan. Tällä kertaa kivi lensi ikkunaan asti. Osumasta ikkuna säilyi onneksi ehjänä, vaikka helähti äänekkäästi. Riikinkukot pinkaisivat pakoon ja ennen kuin susi tajusi mitä tapahtui seisoi opettaja ikkunassa ja tuijotti sutta. Kukaan ei ollut pelastamassa häntä nyt.

– Mä, sitä vain, että mitä meille tulikaan läksyksi, keksi susi nopeasti hätävaleen.

– Ei sellaisen asian takia tarvitse kiviä heitellä ja siellä ne on wilmassa, vastasi opettaja tiukkaan sävyyn.

– Aivan, kiitos ja anteeksi, sopersi susi ja lähti häntä koipien välissä pois opettajan pihamaalta. Risteyksessä odottivat riikinkukot, jotka olivat innoissaan uuden kaverin rohkeudesta.

– Mitä se sano, saitko jälki-istuntoa? esittivät riikinkukot kilpaa kysymyksiä sudelle. Susi piti saamastaan suosiosta, mutta silti tuntui kovin ikävältä.

– Huomenna tehdään jotain vielä hurjempaa, lupasivat riikinkukot. Susi yritti näyttää innostuneelta, vaikka todellisuudessa hän ei mitään tällaista kaivannut.

(Siirry kohtaan 13)

10.

Viimeisen tunnin jälkeen susi jäi viivyttelemään naulakoille. Riikinkukot olivat kuitenkin jääneet odottamaan pyörätelineen luokse. Matkalla sinne susi yritti keksiä uskottavaa valhetta, jolla voisi välttää ikävän tilanteen. Koska matka ei ollut kovin pitkä pyörän luokse, ei aika riittänyt sopivan suunnitelman tekemiseen, joten susi tyytyi sanomaan totuuden.

– En mä halua heittää sitä kiveä opettajan ikkunaan. Mun mielestä se ei ole järkevää.

– Sä siis oikeesti sanot meille vastaan, etkä aio tehdä mitään, jotta kuuluisit porukkaan, sättivät riikinkukot.

– Mun mielestä typeryyksien tekeminen ei voi olla edellytys, että kuuluisi johonkin ryhmään. Paitsi tietenkin typeriin ryhmiin, pääsi ulos suden suusta. Ehkä ei olisi kannattanut sanoa sitä ääneen. Nyt susi ei yhtään tiennyt mitä seuraisi. Tai oli hänellä suuri pelko. Riikinkukoista yksi lähti, saman silmäniskijä, lähti kulkemaan uhkaavasti kohti sutta. Kun riikinkukko pääsi ihan suden kuonon eteen hän sanoi.

– Se oli testi, sä läpäisit sen. Sen jälkeen riikinkukko paiskasi siivellään sutta olkapäälle.

– Sä voit hengata meidän kanssa, lupasi silmäniskijä ja nyökkäsi muille riikinkukoille merkitsevästi.

(Siirry kohtaan 14)

11.

Koulun jälkeen sudella oli ajatus pelata vanhojen kavereiden kanssa Minecraftia. Toivottavasti muille sopii tänään. Susi ei ollut saanut vielä pyörää pois lukosta ja kuuli ketun äänen olkapäänsä takaa.

– Kyllä mä voisin sittenkin kokeilla sitä peliä, myöntyi kettu, mutta pelin jälkeen maalataan yhdessä.

– Okei, vastasi susi. Hänen mielestä ehdotus oli oikein reilu. Kettu oli huono pelissä ja susi oli huono maalaamisessa. Yhdessä heillä oli kuitenkin oikein mukavaa. Nopeasti kettu muuttui aika taitavaksi pelaajaksi. Hän oli todella taitava suunnittelemaan uusia maailmoita, oikeastaan siinä hän muuttui paremmaksi kuin susi. Kettu halusi vain rakentaa, vaikka susi olisi halunnut taistella muiden kanssa. Maalaamisessa susi ei muuttunut taitavammaksi. Maalia oli kaikkialla ja värit sekoittuivat vain ruskeanharmaaksi sekamelskaksi. Luvattu mikä luvattu. Vuorotellen pelattiin ja maalattiin. Vanhojen kavereiden kanssa pelaaminen oli ollut hauskempaa, eikä tarvinnut edes maalata välissä. Mutta kettu oli mukava ja hänen seurassaan oli kiva olla.

(Siirry kohtaan 14)

12.

Susi soitti ketun ovikelloa.

– Tuu sisään, huusi kettu huoneestaan, joka muistutti enemmän taiteilijan työhuonetta. Erilaisia maalaustarvikkeita ja -välineitä oli kaikkialla. Suurin osa asioista ja suden täysin uutta. Kettu malttoi selittää moneen kertaan ja antaa ohjeita. Silti lopputulos oli kamala. Siis suden mielestä.

– Tosi hyvä ensimmäiseksi työksi, rohkaisi kettu. Niin harjoittelu jatkui. Ketun kanssa oli oikeastaan aika hauskaa. Maalaaminen ei harjoittelemallakaan sujunut paremmin. Kettu oli todella lahjakas ja hänen työnsä olivat kauniita. Missään kohtaa kettu ei kuitenkaan ylpistynyt. Jaksoi kannustaa ja kehua sutta pienistäkin onnistumisista. Ketun kanssa oli kiva viettää aikaa, mutta maalaamisen susi voisi vaihtaa melkein mihin harrastukseen tahansa.

(Siirry kohtaan 13)

13.

Uusi harrastus ei toimi eikä sovi Sudelle. Kuinka ikävältä oikeastaan tuntuu vaihtaa ajatuksiaan ja melkein koko elämä. Tuohan se ystäviä, mutta onko sellainen ystävyys hyvä, jossa suden mielipiteellä ei ole väliä. Uusi elämä uudessa koulussa tuntui ikävältä ja tylsältä. Miksi hänen pitää muuttaa kaikkea. Eikö muut voisi joustaa ja olla hänen ystäviään ilman muutoksia? Miten suden kannattaisi jatkaa? Pitäisikö ottaa riski ja olla tekemättä kavereiden toiveiden mukaan. Jos ei tee kuten uudet kaveri toivoo, niin jäisikö hän yksin. Jos taas tekee, kuten kaverit toivoo, niin oppisiko hän ikinä pitämään uudesta elämästään?

Äänestetään suden päätöksestä. Kenen mielestä suden pitää jatkaa kavereiden toiveiden mukaan toimimista, vaikka se tuntuisi ikävältä? (äänestys) Kenen mielestä suden kannattaa unohtaa kavereiden toiveet ja tehdä, kuten on ennenkin tehnyt? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Jatkaa uusien kavereiden toiveiden mukaan toimimista 15

Jatkaa omien mieltymysten mukaan toimimista 16)

14.

Kuinka taitava sudesta kehkeytyikään uudessa kaveriporukassa. Elämä oli tavallaan helppoa, mutta silti susi kaipasi kovasti entistä elämäänsä. Voisikohan ne yhdistää? Saisiko hän uudet ja vanhat kaverit jollakin tapaa viihtymään yhdessä, jolloin suden ei tarvitsisi miettiä kenen kanssa viettää aikaa enemmän. Mutta mitä, jos ystävät eivät pidäkään toisistaan ja kukaan ei enää olisi suden kanssa, kun sillä on outoja ystäviä toisten mielestä? Mitähän suden kannattaisi nyt tehdä? Kannattaisiko suden pitää kaverit erillään toisistaan, vaikka se aiheuttaisi luopumista monesta kivasta jutusta? Vai pitäisikö kaveripiirit yhdistää, jolloin hän voisi olla kaikkien kanssa samaan aikaan? Molemmissa on hyvät sekä huonot puolet.

Äänestetään suden päätöksestä. Kenen mielestä suden kannattaa pitää kaverit erillään toisistaan? (äänestys) Kenen mielestä kaveripiirin yhdistämistä kannattaa kokeilla? (äänestys)

(Siirry äänestystuloksen mukaan

Kaverit pidetään erillään toisistaan 17

Kaverit yritetään yhdistää 18)

15.

Pikku hiljaa sitä oppii vaikka seisomaan päällään. Ja niinhän se tuli todistettua. Kaveripiirin vaihto oli opettanut sudelle monia taitoja ja ennen kaikkea uusia ystävyyssuhteita. Kaveripiirin hyväksynnän vuoksi hän oli valmis luopumaan monesta itselle tärkeästä jutusta, mutta sai tilalle joukon uusia.

(Siirry kohtaan 19)

16.

Kahdesta asiasta en luovu, ajatteli susi. Omista mielipiteistä ja Minecraftista vanhojen kavereiden kanssa. Ehkä pikkuhiljaa sitä saa muutkin koulusta innostumaan asiasta. Pitäisiköhän joskus yrittää näyttää koko luokalle tämä viimeinen maailma, mitä olemme rakentaneet? Se on aika mahtava.

(Siirry kohtaan 19)

17.

Aikatauluttamalla kaikki onnistuu. Vanhojen kavereiden kanssa sovittiin pelipäivät ja muun ajan voin olla uusien kavereiden kanssa. Oikeastaan on aika mukavaa, että kuuluu moneen eri porukkaan. Eikä se, että joskus tekee muiden mieliksi jotain, josta ei itse oikein välitä, ole niin paha.

(Siirry kohtaan 19)

18.

Lauantaina se tapahtuu. Meillä on lanit. Uudet kaverit tulee koneiden kanssa meille ja vanhat ovat verkossa. Kaikki on sovittu, ne eivät vain tiedä toisistaan vielä. Ja eihän niiden välttämättä tarvitse muuttua ystäviksi keskenään, kunhan tulevat toimeen.

(Siirry kohtaan 19)

19.

Uutta koulua ei susi ollut käynyt vielä kuukauttakaan. Hän muistaa muutosta tulleen pelon siitä, ettei löytäisi ystäviä. On paljon asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa, mutta ne mihin voi, kannattaa käyttää hyvin. Rohkeilla valinnoilla ja tietenkin teidän avullanne sudelle kävi näin. Mitä tekisit nyt toisin, jos saisi päättää uudestaan? Mitä, jos teidän luokalle tulisi nyt joku uusi oppilas, miten voisit auttaa häntä löytämään kavereita ja olemaan rohkeasti oma itsensä? Niin, ja suden tarinan voit itse kuvitella loppuun. Toivottavasti keksit sille sellaisen jatkon, jossa susi voi olla oma itsensä ja kohtaa ainakin yhden hyvän ystävän.